close
تبلیغات در اینترنت
تاریخ اسلام
جمعه 27 مهر 1397
تاریخ امروز :

تدبر در قرآن آیه قرآن

چهارشنبه 11 اردیبهشت 1387 دریافت رایگان نرم افزار جامع پیرامون ولایت فقیه مطالعه بیشتر

جمعه 04 اردیبهشت 1394 بایسته های اعتقادی (امامت) در نهج البلاغه مطالعه بیشتر

جمعه 07 فروردین 1394 بایسته های اخلاقی در نهج البلاغه مطالعه بیشتر

جمعه 10 تیر 1390 مديريت و اخلاق مديران در نهج البلاغه مطالعه بیشتر

چهارشنبه 11 خرداد 1390 امامت حضرت علی در آئینه سنت مطالعه بیشتر

یکشنبه 08 خرداد 1390 جلوه های بلاغت در نهج البلاغه مطالعه بیشتر

سه شنبه 20 اردیبهشت 1390 سيماي امام علي(ع) در مثنوي معنوي مطالعه بیشتر

دانشنامه ی امام علی (ع)

معرفی برترین پایگاه های مجازی اهل بیت (س)

ذکر ایام هفته

موضوعات

  • مبارزه با ناهنجاري‌هاي اخلاق اجتماعي (با تأكيد بر سيره پيامبر اكرم ص و امام علي ع ) -۱

    نظرات:

     

    ناهنجاري‌هاي اخلاق اجتماعي

    در گفت‌وگوهاي رايج و نوشته‌هاي موجود، مسائل اجتماعي در كنار مسائل اقتصادي، فرهنگي، اخلاقي، سياسي و مانند آن بيان مي‌شود. به اين صورت كه مسائل جامعه را به مسائل اخلاقي، علمي، فرهنگي، هنري و غيره تقسيم مي‌كنند و براي هريك، مصداق‌هايي را در نظر مي‌گيرند. براي نمونه، مسائل اجتماعي و مصداق‌هاي آن در اين تقسيم‌بندي عبارتند از: خانواده؛ عدالت؛ تعاون؛ اخلاق؛ امر به معروف و نهي از منكر؛ احترام به قانون و مانند آن. گاه مسائل اجتماعي در مقابل مسائل فردي قرار مي­گيرد و گفته مي‌شود مسائل جامعه‌ انساني، يا اجتماعي است يا فردي. مسائل اجتماعي نيز خود به مسائل اخلاقي، اقتصادي، سياسي، فرهنگي، هنري و مانند آن تقسيم مي‌شود كه در اين زمينه، تقسيم‌بندي مشخص و دقيقي وجود ندارد تا بر اساس آن عمل شود.1

     

    در اين پژوهش، ‌به استناد آنچه از عنوان «ناهنجاري‌هاي اخلاق اجتماعي» به ذهن مي‌رسد، تقسيم نوع دوم، ملاك بررسي قرار گرفته است. به اين معنا كه ناهنجاري‌هاي اخلاقي، گاه لازم است و گاه متعدي و آن زماني است كه اين دسته از ناهنجاري‌ها، وارد حريم ديگران مي‌شود و بر ديگران تأثير مستقيم مي‌گذارد. در حقيقت، اين­گونه ناهنجاري‌‌ها تأثير و تأثر متقابل دارد و سلامت اخلاقي افراد جامعه را به خطر مي‌اندازد. گفتني است به ناهنجاري‌هايي كه اين حالت را ندارند، هرچند ديگران را تحت تأثير غيرمستقيم قرار مي‌دهند، ناهنجاري‌هاي اخلاق اجتماعي نمي‌گويند، ‌بلكه اين ناهنجاري‌ها در حوزه‌ اخلاق فردي قرار مي‌گيرند.

     

    با توجه به آنچه گفته شد، تعريف ناهنجاري‌هاي اخلاق اجتماعي، عبارت است از عواملي كه سبب تباهي و نابودي اخلاق اجتماعي مي‌شود و افراد جامعه را از مسير سعادت و خوشبختي مادي و معنوي خارج مي‌كند و روابط سالم و پايدار اجتماعي را مختل مي‌سازد. اين ناهنجاري‌هاي اخلاقي، غيرفردي هستند و اخلاق فردي، خانوادگي و مانند آن را دربرنمي‌گيرند، بلكه آثار اين‌گونه انحراف‌ها،‌ متوجه جامعه‌ و افراد آن است.

    1. محمدرضا تويسركاني، الگوي برتر (شيوه مبارزه‌ پيامبر با مفاسد اجتماعي)، ص 18.

  • پرسش و پاسخ‌هايی دربارة امام علی (ع) (۲)

    نظرات:

     

    * درباره جوانی حضرت علی (ع) كمی برایم توضیح دهید .

    دوران جوانی امیرالمومنین(ع) را باید دومین بخش از زندگانی آن حضرت دانست.

    این بخش از زندگانی علی(ع) از زمان بعثت تا هجرت به مدینه ـ ما بین ده سالگی تا بیست و سه سالگی آن حضرت ـ است كه از نظر زمانی سیزده سال می شود.

  • پرسش و پاسخ‌هايی دربارة امام علی (ع) (۱)

    نظرات:

     

    * درحالیكه حضرت امام علی ع درمحراب نماز محو خدا بودند چگونه هنگام آمدن گدا متوجه شدند و انگشتر را به او دادند؟!!

    این پرسش از دیر باز مطرح بوده است. فخر رازى یكی از مفسرین اهل سنت نیز آن را در كتاب خویش مطرح كرده است. در جواب این سؤال باید گفت: اولا) ذكر این نكته نیز لازم است كه معنى غرق شدن در توجه به خدا این نیست كه انسان بى اختیار احساس خود را از دست بدهد، بلكه با اراده خویش توجه خود را از آنچه در راه خدا و براى خدا نیست برمى گیرد. ثانیا) آنچه با روح عبادت سازگار نیست، توجه به مسائل مربوط به زندگى مادى و شخصى است و اما توجه به آنچه در مسیر رضاى خدا است، كاملا با روح عبادت سازگار است و آن را تاكید مى كند. ثالثا) شنیدن صداى سائل و به او كمك كردن توجه به خویشتن نیست، بلكه عین توجه به خدا است. امام على(علیه السلام) در حال نماز از خود بیگانه بود نه از خدا، و مى دانیم بیگانگى از خلق خدا بیگانگى از خدا است؛ و به تعبیر روشن تر، پرداختن زكات در نماز انجام عبادت در ضمن عبادت است.

  • پرسش و پاسخ غدیر -(۲)

    نظرات:

     

    آیا حدیث غدیر در رابطه با شبهه‏ای بود که پس از جنگ تبوک پیش آمده است؟


    حدیث غدیر در کتاب حدیثی اهل‏سنّت و شیعه به گونه‏ای نقل شده است که جای هیچ گونه شک و شبهه‏ای در اصل صدور آن نیست، ابن حجر عسقلانی که یکی از علمای اهل‏سنّت است در ذیل حدیث غدیر مینویسد: این حدیث را سی تن از صحابه روایت کرده‏اند و بیشتر سلسله سند آن صحیح و حسن است.{1} ذهبی که یکی دیگر از علمای اهل‏سنّت است میگوید: حدیث غدیر جداً عالی است و متن آن به صورت متواتر میباشد.{2}

  • پرسش و پاسخ غدیر -(۱)

    نظرات:

     

    پیام غدیر چیست؟

    پیام غدیر این است که امامت یکی از دو رکن اساسی اسلام است (رکن اول قرآن است). منهای امامت قانون اسلام به درستی اجرا نمی شود و مردم در صراط مستقیم قرار نمی گیرند. نبوت با امامت تکمیل می شود.

     

     

  • دلیل عدم مراجعه امامان به ایران

    نظرات:

     

     

    چرا امامانی که دشمنی اعراب را می دانستند و می‌‌دیدند، به ایران نیامدند تا دست کم جان‌شان محفوظ بماند و به هدایت مردمی که دوستشان دارند اقدام نمایند؟

    ما به تبع آن که انسان و ذی حیات هستیم، جان را بسیار عزیز و گاه عزیزترین می‌داریم و بالبتع آن که اهل معرفت و عشق، ولایت‌شناس و امام دوست هستیم، ائمه (ع) را بسیار دوست می‌داریم، و طبعاً این دو علاقه‌ی شدید را با یک دیگر مقارن نموده و گمان می‌کنیم که مهم‌ترین اصل حفظ جان، و به ویژه جان مبارک اهل بیت (ع) می‌باشد. لذا مرتب این سؤالات در اذهانمان پدید می‌آید که مثلاً چرا امام حسن (ع) با جعده ازدواج کرد؟ چرا امام حسین (ع) به کربلا رفت؟ چرا ...؟ و حال آن ملاک‌ها و اهداف والاتر دیگری نیز وجود دارد که گاه لازم است انسان جان را فدای آن ‌سازد.

    امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام فرمودند: «مال‌تان را سپر جان‌تان و جان‌تان را سپر دین‌تان نمایید.» درست عکس شیوه‌ای که امروزه در میان اغلب آدمیان رایج است. یعنی ابتدا دین را فدای جان و سپس جان را فدای مال می‌کنند.

    الف – هدف اصلی امامان (ع)، حفظ دین برای تمامی قرون و اعصار از یک سو و هدایت مردمان زمان خود و همه نسل‌ها از سوی دیگر بود، نه آن که حفظ جان برای باقی ماندن، به منبر رفتن و موعظه کردن مهم‌ترین هدف باشد. و الا حتی نیازی به جا به جایی نبود، بلکه مواضعی اتخاذ می‌کردند که کسی متعرض جان‌شان نگردد. پس هدف اصلی، حفظ دین و اشاعه آن و برداشتن موانع و روشن نمودن انحرافات به نام دین و ...، برای همه اعصار و همه نسل‌های آدمیان بود. به گونه ای که نه تنها یک شیعه‌ی ایرانی، بلکه حتی یک آلمانی یا چینی نیز امروز مواضع و وقایع را مطالعه کند، بتواند حق و باطل را تشخیص دهد.

    گاه دین (قرآن، سنت، آموزه‌ها و ارزش‌های دینی) با نشر کتاب، سخنرانی، وعظ، تعلیم و تعلم تئوری و ... حفظ و شیوع می‌یابد، و گاه اجرا و به نمایش گذاشتن تمامیت باطل و تمامیت حق ضرورت می‌یابد . گاه مردم با یک تذکر شفاهی هوشیار می‌گردند، و گاه تا به مصیبت بزرگی دچار نشوند، بیدار نمی‌شوند. اینجاست که شهادت لازم می‌آید.

    مکان، یا مردم آن دیار و زمان، همه شروط لازم و کافی نیستند. چنان چه واقعه‌ی غدیر خم، حکومت‌های کوتاه، امامت و شهادت امامان در همان دیار اعراب، مردم عرب را آن چنان بیدار و هوشیار نکرد که بر معرفت و بصیرت مردم ایران افزود.

    ب – انتخاب محل اسکان، گاه به اختیار انجام می‌پذیرفت و گاه به جبر صورت می‌پذیرفت – که البته همان جبر نیز برای اهل بصیرت در طول اعصار بیدار کننده می‌باشد. به عنوان مثال: امام حسین (ع) فرمود: اگر مرا نمی‌خواهید بر می‌گردم، اجازه ندادند. فرمود: راه سومی را می‌روم. آن را هم نگذاشتند و گفتند: یا بیعت یا مرگ. ایشان هم فرمودند: «هیهات من الذلة». یا امام موسی بن جعفر (ع) را دائم در زندان‌ها حبس کردند یا امام حسن عسکری (ع) را در یک منطقه نظامی‌نشین تحت کنترل و نظارت نگاه داشتند.

    ج – نکته‌ی مهم و قابل توجه دیگر آن که هیچ یک از امامان (ع) را مردم نکشتند. بلکه حکومت‌ها و یا جریان‌های انحرافی ترور کردند. چنان چه امام رضا (ع) که به خاطر فشار افکار عمومی مردم ایران به مرو آورده شده بود نیز توسط دستگاه حاکمه ترور شد و محبت مردم ایران در نجات جان ایشان کارساز نگردید.

    د – صرف محبت، کارساز نیست. بلکه باید شناخت، بصیرت، تقوا، شجاعت و اطاعت نیز هم طراز (تراز) با محبت باشد. والا نه تنها مردم عرب نیز امامان (ع) دوست داشتند، بلکه حتی اصحاب سقیفه و حتی معاویه نیز (که کینه و بغضش زبانزد است) به دوست داشتن آنها اذعان داشتند. همان طور که بیان شد، مردم ایران نیز امام رضا (ع) را دوست داشتند، مردم مدینه نیز ایشان را دوست داشتنند. مأمون نگران محبت مردم مدینه و نیز درگیر فشار افکار عمومی مردم ایران بود.

    اما نه آنها متوجه شدند که این دعوت، یک تبعید، حبس، فتنه و ترفند است و نه اینان. هر دو گروه گفتند: الحمدلله که بالاخره نتیجه گرفتیم و حکومت جهان اسلام به امام عصرمان پیشنهاد شد! در حالی که امام وقت خروج از منزلش در مدینه، به اهل خانه فرمود: من می‌روم و برایم مجلس عزا برپا کنید.

    ھ از همه اینها گذشته، تعیین محل حضور، به غیر از جنبه‌ها و اسرار معنوی آن، تعیین و تدوین یک استراتژی است.

    به عنوان مثال: اگر از تمامی جنبه‌ها و اسرار معنوی مسجد کوفه بگذریم و موضوع این که چرا اغلب انبیای الهی به آن مسجد آمده‌اند؟ چرا کشتی نجات بخش نوح در آن مسجد ساخته شد؟ چرا حضرت علی (ع) که در مدینه به حکومت رسید، مسجد کوفه را محل مرکزی حکومت قرار داد؟ و چرا امام زمان (عج) نیز مسجد کوفه را مرکز حکومت عدل جهانی قرار می‌دهد؟ در نگاه معادلات دنیایی نیز تعیین این محل از سوی امام علی (ع) یک استراتژی بود، چرا که مرکزی‌ترین نقطه برای ارتباط سریع با تمامی جهان اسلام که آن روز نیز (مثل امروز) گسترده بود، همان کوفه بود.

     

درباره ما