close
تبلیغات در اینترنت
ارتباط انسان با خدا از دیدگاه نهج البلاغه (3) [if lt IE 8]>
پنجشنبه 06 اردیبهشت 1397
تاریخ امروز :

تدبر در قرآن آیه قرآن

چهارشنبه 11 اردیبهشت 1387 دریافت رایگان نرم افزار جامع پیرامون ولایت فقیه مطالعه بیشتر

جمعه 04 اردیبهشت 1394 بایسته های اعتقادی (امامت) در نهج البلاغه مطالعه بیشتر

جمعه 07 فروردین 1394 بایسته های اخلاقی در نهج البلاغه مطالعه بیشتر

جمعه 10 تیر 1390 مديريت و اخلاق مديران در نهج البلاغه مطالعه بیشتر

چهارشنبه 11 خرداد 1390 امامت حضرت علی در آئینه سنت مطالعه بیشتر

یکشنبه 08 خرداد 1390 جلوه های بلاغت در نهج البلاغه مطالعه بیشتر

سه شنبه 20 اردیبهشت 1390 سيماي امام علي(ع) در مثنوي معنوي مطالعه بیشتر

دانشنامه ی امام علی (ع)


معرفی برترین پایگاه های مجازی اهل بیت (س)

ذکر ایام هفته

موضوعات

  • ارتباط انسان با خدا از دیدگاه نهج البلاغه (3)

    نظرات:

     

     4 ولایت نسبت به اهل بیت علیهم السلام :

           مهمترین شرط و بنیادی ترین اصل حاکم در ارتباط با خدا ولایت خاندان عصمت و طهارت است که نیازمند کتاب مستقلی است .  حضرت به این امر اساسی در موارد متعدد اشاره میفرماید :

       انّما الأئمّة قوّام الله علی خلقه و عرفاءه علی عباده لا یدخل الجنّة الّا من عرفهم و عرفوه ولا یدخل النار الّا من انکرهم و انکروه [1]همانا امامان  تنها جانشینان خدا بر خلق ویگانه خداشناسان ناظر بر بندگان اویند ووارد بهشت  نمی شود مگر آن کس که آنها را بشناسد وآنها نیز او را بشناسند.

    در باره اهل البیت علیهم السلام وجایگاه  لزوم پیروی آنها  به خطبهای 97 سطر 12 تا  14  و2سطر13 وخطبه 87سطر14 مراجعه نمائید .نقش آنها در اصلاح ارتباط با خدا و قبول آن به قدری مهم است که میفرماید : 

    بر جای خود بمانید در مقابل سختی ها صبور باشید دستانتان و  سلاح های خود به بر اساس هوا ی نفس به حرکت در نیاورید در آنچه که خداوند شتابش را از شما نخواسته است شتاب نکنید.

     در ادامه برای کنترل احساسات مومنان وشوق آنها به شهادت  می فرماید:  فأنّه من مات منکم علی فراشه و هو علی معرفة حقّ ربّه و حقّ رسوله و اهل بیته مات شهیدا و وقع اجره علی الله و استوجب ثواب مانوی من صالح عمله و قامت النیِّة مقام اصلاته لسیفه ...[2]

    بدرستی که هر یک از شما(مومنان) در بسترش بمیرد در حالیکه معترف به حقّانیت خداوند وحقانیت پیامبروخاندانش باشد شهید مرده است و مزدش   بر عهده خداست و سزاوار پاداش  عمل صالحی است که  قصد آن را داشته پس انگیزه پاک جایگزین  شمشیر زدنش گردیده است.

    شرائط  تحقّق ولایت

    ولایت یک مفهوم عمیقی است که دارای شروط زیر است : الف- معرفت به امامان منصوص از جانب رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم[3]    ب- محبّت به آنها و راه و یارانشان [4]   ج-پذیرش مقام  ولایت آنها به طور مطلق [5]      د-اطاعت از آنها در مقام عمل [6]

    5 برائت از دشمنان خدا

       لازمه ی عشق به خدا ، پیامبر و ائمه ی هدی علیهم السلام نفرت و بیزاری از آن چیزی است  که آنها نسبت به آن بغض داشته اند . در مقام ستایش پیامبر اکرم(ص)فرمود:

    فتأسّ بنبیّک الاطیب الاطهر(صلّی الله علیه و آله)فانّ فیه اسوة لمن تأسّی.....وعلم انّ الله سبحانه ابغض شیئا فابغضه و حقّر شیئا فحقّر و صغّر شیئا فصغّر.

    او در همه امور حیات مادی ومعنوی اسوء مومنان است حتّی در عشق و نفرت همانطور که وی در این مسأله تابع محض حقّ تعالی بود بنابراین برای شقاوت و سقوط، حبّ به آنچه که مبغوض خداوند و پیامبرش بود و یا نفرت و بیزاری از چیزی که محبوب خداوند کفایت می کند

       ... و لو لم یکن الّا حبنا ما ابغض الله و رسوله و تعظیمنا ما صغّرالله و رسوله لکفی به شقاقاً و محادّة عن امرالله[7]

     پس بیزاری و نفرت از هر چیزی که خدا و رسولش از آن نفرت داشته اند اساس ارتباط با خدا است ولی افسوس که این حقیقت مورد غفلت مسلمین و تفرقه بین آنها گردیده است .

    به همین خاطر وقتی از امام در مورد حبّ و بغض سؤال شد فرمودند: هل الایمان الا الحب و البغض [8]

    ایمان حقیقتی ورائ حبّ و بغض تحقّقی ندارد.

    6-هماهنگی و وحدت با مومنان

    اهل معنی همه جان هم و جانان همند           عین هم قبله هم دین هم ایمان همند

    در ره حقّ همگی همسفر و همراهند           زاد هم مرکب هم آب هم و نان همند

    همه بگذشته ز دنیا به خدا رو کرده            هم عنان در ره  فردوس  رفیقان  همند

    هر یکی در  دگری روی خدا میبیند          همچو آئینه  همه  واله  و حیران همند[9]

    اسلام بقدری به وحدت وجماعت حول محور دین اهمیّت داده است حتّی نماز که یک نماد عبادی است ترجیحاً آنرا بطور جماعت خواسته است [10] و مواردی نیزمانند نماز جمعه بطور جماعت واجب فرمود و بر اساس آیه شریفه (و اعتصموا بحبل الله جمیعاً ولاتفرقوا)[11]وحدت مسلمین یک اصل در عبادت ودینداری اسلامی است واین فرهنگ بر روح نهج البلاغه به ویزه در بعد سیاسی حاکم است:

    1-فالزموا السواد الاعظم فانّ ید الله مع الجماعة و ایّاکم و الفرقه فانّ الشاذّ من الناس للشیطان کما انّ الشاذّ من الغنم للذئب الآ من دعا الی هذا الشعار فاقتلوه و لو کان تحت عمّامتی هذه.[12]

    2-جماعت حقّی که خوشایند شما برترازگروه باطل  مورد پسند شما است  بدرستی که خدای سبحان هیچ کس ازگذشته گان و نه آینده گان  را به سبب جدای از جماعت خیری نکرده است [13]

    در خطبه 192 به تفصیل پیرامون این نکته فرمود :اجنماع و وحدت حول محور دین وتحت رهبری پیشوای عادل یکی از راهکارهای تحقّق ارتباط با خدا متعال و منشاء خیرات و برکات فراوان از جمله عزّت و سر بلندی است .

    در جای دیگر میفرماید :وحدت سیاسی حول محور امام عادل نعمتی است كه هیچ کس از مخلوقین ارزش آنرا نمیدانند .[14] مردان خدا گرچه هزارند یکی اند          مستان هوا جمله دوگانه است سه گانه[15]

    باب های ارتباط با خدا:

    اساس ارتباط با خدا راه دل است وتمام برنامه های امیر المومنین (ع) برای اصلاح وعمران واحیائ دل است ومیفرماید: پسرم ترا  به تقوی الهی ...و آبادانی دلت از راه  یادش شفارش می نمایم ....دل خویش را با پند و اندرز زنده کن.[16]

    درباب اهمیّت دل میفرماید: هرکس دلش بمیرد وارد آتش میشود[17] و بدترین بیماری بیماری دل است[18]

    امّا دراصلاح واحیائ دل طریق عمل جوارحی را موثّر میداند و میفرماید:لا یستقیم قلبه حتّی یستقیم لسانه[19] قلب کسی در ارتباط با خدا مستقیم نمی شود مگر آنکه زبانش مستقیم گردد.

    این منحصر به زبان نیست بلکه نشان از اهمّیت زبان در اصلاح ارتباط است لذا فرمود فلسفه وجوب نماز نزاهت دل از بیماری کبر(خود پرستی)وحکمت وجوب روزه اخلاص مردمان میباشد[20]

    خداوند بر اساس لطف بی پایانش باب های ارتباط جوارحی وجوانحی باخود را به انسانها نشان داده است و از انها خواسته ازاین طریق های معنوی جهت برقراری ارتباط اقدام نمایند .

    الف- باب های جوارحی(بدنی):

    کلیّه عباداتی که  جسم آدمی در تحقّق آن نقش دارد جوارحی محسوب میشود کهدر نهج البلاغه آمده است مثل:

    1-نماز 2- حجّ   3- روزه 4- زکات و انفاق 5- جهاد 6- امر به معروف و نهی ازمنکر  7-یاری ستمدیده گان 8-صله رحم 9-قرائت فرآن  و...

    فرمود: برترین چیزی که مردان میدان عمل در نزدیکی به خدای سبحان وتعالی بدان چنگ میزنند عبارت است از:ایمان به او و رسولش وجهاد در ره اش که قلّه بلند اسلام است و کلمه اخلاص(لا اله الا الله)که فطرت آدمی برآن است و اقامه نماز که نشان اسلام است و پرداخت زکات که امری واجب است و روزه ماه رمضان که سپر کیفر الهی است وحجّ خانه خدا و عمرهکه این دو  فقر را می زداید و ازگناه رهایی میبخشد و صله رحم که عامل ثمر بخشی مال وتاخیر در اجل است وصدقه پنهانی که لغزشها را  می پوشاند و صدقه آشکار که از مرگ بد باز می دارد و کارهای نیک که از سقوط در پشتی نگاه می دارد.به یاد خدا وند بشتابید که نیکو ترین یادها است ...وبه هدایت پیامبر(ص) اقتداء کنید که برترین هدایت است و از سنّتش تأسّی بجوید که نیکوترین روش هاست وقرآن بیاموزید که نیکوترین سخن است در فهم آن بکوشید که بهار دلهاست و از نور آن شفا بجویید که شفای دلهاست در تلاوتش دقّت که سود مند ترین سرگذشت هاست [21]



    [1]خطبه 152 / 7-8

    [2]خطبه 190/ 17-19

    [3]در احادیث پیشین آمده است وبه خطبه 192/ 98-111 مسأله ی موالات توجه گردد .

    [4]خطبه 214/  4-6 و خطبه 192

    [5]خطبه 192/ 98-111

    [6]همان

    [7]خطبه 160

    [8]کافی ج2/125 ح 5

    [9]دیوان فیض کاشانی

    [10]واقیموا الصلاة وآتوا الزکوة و ارکعوا مع الراکعین(43بقرة)

    [11]آل عمران/ 103

    [12]خطبه 127 /7-8

    [13]-خطبه 176/34

    [14]-خطبه 192/105

    [15]-مولوی........مفادآیه 14حشر

    [16]-نامه 31/8و10

    [17]-حکمت349

    [18]-حکمت388

    [19]-خطبه 176/22

    [20]-حکمت 252/1

    [21]-خطبه 110

    همچنین مطالبی با این موضوع را مطالعه نمایید

    • امامت حضرت علی در آئینه سنت
    • جلوه های بلاغت در نهج البلاغه
    • در اهمیت خطابه ی غدیر
    • شگفتی ها و اسرار سیستم شنوایی و بینایی در قرآن کریم و نهج البلاغه
    • مروری تحلیلی بر جنگ صفین (2)
    • حکمت های برگزیده ی نهج البلاغه (1)

درباره ما