close
تبلیغات در اینترنت
مبانی فکری حکومت اسلامی (1) [if lt IE 8]>
پنجشنبه 06 اردیبهشت 1397
تاریخ امروز :

تدبر در قرآن آیه قرآن

چهارشنبه 11 اردیبهشت 1387 دریافت رایگان نرم افزار جامع پیرامون ولایت فقیه مطالعه بیشتر

جمعه 04 اردیبهشت 1394 بایسته های اعتقادی (امامت) در نهج البلاغه مطالعه بیشتر

جمعه 07 فروردین 1394 بایسته های اخلاقی در نهج البلاغه مطالعه بیشتر

جمعه 10 تیر 1390 مديريت و اخلاق مديران در نهج البلاغه مطالعه بیشتر

چهارشنبه 11 خرداد 1390 امامت حضرت علی در آئینه سنت مطالعه بیشتر

یکشنبه 08 خرداد 1390 جلوه های بلاغت در نهج البلاغه مطالعه بیشتر

سه شنبه 20 اردیبهشت 1390 سيماي امام علي(ع) در مثنوي معنوي مطالعه بیشتر

دانشنامه ی امام علی (ع)


معرفی برترین پایگاه های مجازی اهل بیت (س)

ذکر ایام هفته

موضوعات

  • مبانی فکری حکومت اسلامی (1)

    نظرات:

     

    واژه ولایت

    یکی از پر استعمال ترین واژه ها در قرآن و حدیث واژه ولایت و مشتقات دیگر آنست, چون ولی, اولیاء, والی , موالی , تولی و ...  ولایت به معنی سرپرستی و تصدی امر است که در مورد شی ئ یا اشیاء شخص یا اشخاص تحقق می یابد و معانی دیگری هم چون دوستی و نصرت دارد که آنها نیز بی مناسبت با معنای تصدی نیستند. ولایت بر شی ء مانند ولایت بر اموال موقوفه برای متولی وقف و بر شخص چون ولایت پدر یا جد منسبت به طفل و بر اشخاص چون ولایت ولی مسلمین که بر افراد جامعه دارد , در همه این موارد شخص ولی یک نوع تصدی و سر پرستی بر اموال و نفوس دارد و زمام امر آن شی ء و یا شخص و یا اشخاص در دست او است و به همین جهت به شهر و شهرها و ولایات گفته میشد , چون شهر مکان و محلی بود برای والی و اعمال ولایت.

     

    بنابراین مفهوم ولایت « در رابطه با جامعه » همان حکومت و زمامداری است و شخص حاکم را ولی مسلمین یا ولی امر می نامند یعنی کسیکه زمام امور مسلمین در دست اوست و شاید سر اینکه در فرهنگ اسلامی واژه ولایت و امامت و امام بیش از سایر واژه ها در مورد حکومت بکار رفته است اینست که حکومت در اسلام یک نوع سرپرستی و مسئولیت است, رهبری و الگو قرار گرفتن برای امت است, رابطه ولی و امام با مردم رابطه پدر و فرزند است و همانگونه که یک پدر بر مصالح فرزندان و علاقه ای که بکمال و سعادت آنها دارد با جدیت کامل در امور آنان تلاش می کند و هدفی جز سعادت آنان ندارد ولی مسلمین هم سر پرستی پدر گونه ای برای جامعه اسلامی دارد و برای مصالح و سعادتمندشدن جامعه کوشش می کند و همانطوریکه یک راهنما و رهبر الگوئی برای انسانها می شود و هدفی جز رساندن آنان بارزشهای والای انسانی ندارد حاکم و زمامدار اسلام هم جز امامی برای امت و رهبری برای رساندن آنها بارزشهای انسانی نیست پس انتخاب این دو واژه بیش از واژه های دیگر به جهت تناسبی است که این دو با نحوه و شکل و هدف حکومت در اسلام دارند.

    انواع ولایت

    در اسلام به چند نوع ولایت برخورد می کنیم که عمده آنها موارد زیر است:

    1.     ولایت الله

    2.      ولایت رسول الله

    3.      ولایت امام

    4.      ولایت فقیه

    ولایت فقیه از ولایت امام و ولایت امام از ولایت رسول و ولایت رسول از ولایت الله سرچشمه می گیرد و به تعبیر دیگر این سه نوع از ولایت الله ناشی می شوند. پس اساس ولایت و حکومت در اسلام ولایت الله است یعنی در نظام مکتبی اسلام حکومت از آن خدا است و ولایت و حکومت های دیگر از او ناشی شده و جلوه ای از ولایت الله محسوب می گردند , ولایتنا ولایه الله التی لم یبعث نبیاً قط الا بها این مطلب مضمون حدیثی است از امام صادق علیه السلام که فرمود : ( ولایت ما ولایت خدا است آن ولایتی که هیچ پیامبری مبعوث نشد مگر بهمان ولایت)

    ولایت بر اساس جهان بینی اسلام

    حکومتها و نظام ها به دو نوع مکتبی و غیر مکتبی تقسیم می گردند , حکومتهای مکتبی رابطه مستقیمی با جهان بینی آن مکتب دارند زیرا هر مکتبی چه فلسفی و چه دینی , متکی بر جهان بینی است و تکیه گاه و زیر بنای فکری هر مکتب , نوع برداشت و توجیهی است که آن مکتب از هستی و جهان دارد و تمام قوانین و وظایف و دستوراتی که مکتب ها به جامعه عرضه می دارند و نظامی که ضامن اجرای آن قوانین است همه نتایج جهان بینی و انسان شناسی و تلقی خاصی است که هر مکتب از جهان واقعیت دارد, برخلاف حکومتهای غیر مکتبی که هیچ نوع بستگی بمسائل جهان بینی و شناخت هستی ندارند.

    مارکسیسم که جهان را بر اساس « ماتریالیسم دیالکتیک » تفسیر و توجیه می کند و تمام پدیده ها و حوادث تاریخی را با همان اصول توجیه می کند و زیر بنای همه تحولات و حوادث اجتماعی را تغییر در ابزار تولید می داند قهراً نظامی بر اساس این نوع از جهان بینی و فلسفه اجتماعی دارد باید و نبایدهائی متناسب با انسانی که تنها دارای بعد مادی است بجهان عرضه می دارد.

    برای شناخت نظام اسلام هم قبل از هر چیز ضرورت دارد که جهان بینی و نوع تلقی اسلام را از انسان در نظر بگیریم تا نقطه نظرهای اسلام در نوع حکومتی که دارد مشخص شود و مشکل پاره ای از ابهامات که مولود عدم توجه به رابطه نظام و نوع جهان بینی است حل گردد.

    همچنین مطالبی با این موضوع را مطالعه نمایید

    • امامت حضرت علی در آئینه سنت
    • امام زمان عج در خطبه ی غدیر
    • مبانی فکری حکومت اسلامی (7)
    • مبانی فکری حکومت اسلامی (6)
    • مبانی فکری حکومت اسلامی (5)
    • مبانی فکری حکومت اسلامی (3)

درباره ما